Pierre van Dijk  Impressionist    
Atelier - Gallery 

WELKOM

Het " IMPRESSIONISME " kleurt het leven en onthult een wereld van licht.

MASTERCLASS - er zijn weer plaatsen beschikbaar. Schilderen - Kleurenleer - enz... e-mail voor Info & inschrijving naar masterclass@artpierre.com

Wilt U mijn Atelier-Gallery bezoeken, dan is het raadzaam om even van tevoren te bellen.
Mob; +31 6 83 24 52 76.   



Uit de serie " Waterlelies " Landschappen van water en weerspiegelingen.

Waterlelies  (Serie ) Pierre van DijkNr.20 Waterlelies - 50x60cm - Hars Olie op linnen /



" Schilder de schoonheid van het leven " 

" Door de verfijnde combinatie van een beperkt aantal basiskleuren te gebruiken. bereikt Pierre een onnavolgbaar bestaan ​​van de kleuren. Zijn gebruik van licht is meer dan alleen verlichting; het valt niet op het werk; het is een licht van binnenuit " 

Pierre van Dijk kleurt het leven en onthult een wereld van licht." 

Drs. Jan van Velthoven.

  

 

"Venice Grand Canal" (serie)"Venice Grand Canal" (serie) 50x60cm oil on panel. / Pierre. /



Impressionisme  /  Abstract - Impressionisme
kleur Het werkelijke gevoel van het licht zelf, abstractie van kleur. Goethe, maakte bij de ontwikkeling van zijn kleurenleer veelvuldig gebruik van inzichten van kunstschilders die uitdrukten hoe zij de kleuren (psychologisch) ervoeren. "Het waarnemen van kleur is een innerlijk fenomeen, tenminste voor de mens die zijn gevoel niet onderdrukt"
Impressionisme;  komt van het Latijnse Impressio (indruk) 
het impressionisme gaat vooral om de indruk van het beeld dat geschilderd is.
Abstractiekomt van het Latijnse abstraheren (weglaten). Bij abstraheren wordt vooral een basisstructuur, een gevoel of een idee in een kunstwerk vertolkt waarbij de waarneembare werkelijkheid nog wel te herkennen is.

Waterlelies  Nr.22 - Nr.26 (Serie ) Pierre van DijkWaterlelies ( Nr 22 Verkocht ) - Nr. 26 - 50x40cm Olieverf op linnen / Pierre

"Het Impressionisme" - Indruk, schetsmatige methode -
In de eerste plaats kan worden gewezen op de term 'impressie', die bij uitstek deel uitmaakt van de impressionistische woordenschat van de onmiddellijke ervaring van het moment, vaak een willekeurige scène uit het dagelijks leven, zonder verdere boodschap of doel. 
De weergave betreft niet langer een objectieve registratie van de werkelijkheid, maar vooral de subjectieve perceptie van de kunstenaar zelf die leidend wordt met veel aandacht voor stemming en sfeer, lichteffecten en kleur, een schetsmatige werkwijze en het werken in de openlucht.

De kunstenaar is tevreden of klaar zodra de impressie is vastgelegd. Het versterkt de spontane en schetsmatige impressie van een kunstwerk, alsof het binnen enkele minuten op canvas is gezet met een losse toets, nog niet helemaal af of uitgewerkt. 
De vlotte penseelstreken ( Handschrift ) en de soms schijnbaar slordige uitvoering kunnen worden gezien als metaforen voor de vluchtige momenten en snelheid van het dagelijks leven.

.... my work listed among the big boys /Singulart Magazine / 10 Essential Artists: Impressionism

Ook in de eenentwintigste eeuw kan het impressionisme nog steeds bogen op een grote  populariteit. Thema-exposities en de impressionisten afdelingen van grote musea trekken hoge bezoekersaantallen. Qua prijzen kunnen impressionistische topwerken van b.v "Claude Monet" , "Pierre Auguste Renoir" en "Vincent van Gogh"  zich meten met 'oude meesters'

Vriendelijke groet en kijkplezier,
Pierre.

 




  © Pierre van Dijk - RKD 

 

121279

 

 

E-mailen
Bellen
Map
Info
Instagram
LinkedIn