“If you look at a painting by Pierre, and then at a whole series of his paintings, you don't think about influences and echoes at all."
When you experience his work, just the opposite happens: "You feel a fundamental force, an elemental directness.”
Karen C.
the Whitney Museum. March 18, 2024
------------------------------------------------------------------------------------------
deze tekst is samengesteld door verschillende Universiteiten waaronder / Universiteit -Parijs / Universiteit New York/ in een Synesthesie - project
A I - KUNST
Ahmed Elgammal, (Pierre van Dijk) June 20, 2023 / '24
Tekst-naar-beeld-generatoren hebben het digitale kustlandschap veranderd, maar hebben de creativiteit gedood. Hier is waarom een tijdperk van A.I. Kunst voorbij is.
AI wordt een hulpmiddel voor massale beeldgeneratie, niet de opwindende co-creatieve partner die kunstenaars opwindt met nieuwe ideeën. AI wordt heel goed in het volgen van de regels, maar de artistieke vonk erin is weg. Artiesten zullen dieper moetengraven, verder moeten gaan dan alleen vragen en AI gebruiken anders te vinden.
AI onderzoeker en Platform-oprichter Ahmed Elgammal over hoe A.I. kunst ging van innovatie naar beperking.
Iedereen heeft het nu over generatieve A.I., en A.I. 'Art', over het begin van een nieuw tijdperk van creatieve A.I. die de banen van kunstenaars zal innemen. We zien een enorme terugslag van kunstenaars en de kunstgemeenschap. Maar de waarheid is precies het tegenovergestelde: het tijdperk van "A.I. Art” is al voorbij.
Wat er precies gebeurd is? Laat me om te beginnen verduidelijken wat ik bedoel met "A.I. Kunst."
AI maakt geen kunst; het maakt beelden. Wat deze gegenereerde afbeeldingen tot kunst maakt, zijn de menselijke kunstenaars achter A.I.: de kunstenaars die gegevens aan de machine hebben doorgegeven, met de knoppen hebben gespeeld en de uitvoer hebben samengesteld. Dus ik gebruik de term "A.I. Art' om te praten over menselijke kunst die A.I. als onderdeel van het creatieve proces, met verschillende graden van autonomie. We betreden een tijdperk van massaal gebruik van dergelijke tools. Het tijdperk waarin deze tools een vonk van artistiek genie veroorzaakten, ligt misschien achter ons.
Wat maakt die vonk in de kunst? Toen Picasso in 1907 Les Demoiselles d'Avignon schilderde, was het controversieel en afgewezen door zijn naaste vriendenkring. Zelfs George Braque, Picasso's collega in het kubisme, had er een hekel aan. Pas in 1939, toen het schilderij in het MoMA werd getoond, kreeg het publieke acceptatie en erkenning als een voorbode van het kubisme. Jonathan Jones schreef in The Guardian over zijn honderdste verjaardag: “Kunstwerken komen uiteindelijk tot rust en worden respectabel. Maar 100 jaar later is dat van Picasso nog steeds zo nieuw, zo verontrustend, dat het een belediging zou zijn om het een meesterwerk te noemen.”
De rol van verontrustende uitdaging in de evolutie van de kunst kan goed worden verklaard door een theorie uit de psychologie van de esthetiek, ontwikkeld door Colin Martindale in zijn boek uit 1990, The Clockwork Muse. Hij suggereerde dat de belangrijkste kracht achter de evolutie van kunst is dat kunstenaars innoveren om gewenning tegen te gaan. Als kunstenaars echter te veel innoveren, zal hun kunst te schokkend zijn en zal het publiek het niet leuk vinden. Goede artiesten zijn degenen die de goede plek vinden tussen innovatief zijn maar niet te schokkend. Grote artiesten zijn degenen die verder gaan.
Ahmed Elgammal is een A.I. onderzoeker, professor en oprichter en directeur van het Art and Artificial Intelligence Laboratory bij Rutgers. Hij ontwikkelde AICAN, een autonome A.I. kunstenaar en de vroegste A.I. art generator,
—-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan AI verder gaan dan goed tot geweldig? Toen Generative Adversarial Networks (GAN's) op de markt kwamen, merkten sommige artiesten deze nieuwe A.I. technologie. U kunt deze modellen op veel afbeeldingen trainen en ze kunnen nieuwe afbeeldingen voor u genereren. Toen we in 2017 een GAN trainden in klassieke portretten uit de westerse kunst, creëerde het een aantal verontrustende, misvormde portretten, die me deden denken aan de portretten van Francis Bacon uit 1963 van Henreitta Moraes. Er is echter één fundamenteel verschil: Bacon had de bedoeling zijn portret vervormd te maken, terwijl A.I. slaagde er simpelweg niet in om een portret te maken zoals was opgedragen.
Met GAN's zijn we het tijdperk van de esthetiek van machinestoringen binnen gegaan. Sommige critici brachten dat in verband met glitch art. De verrassing die GAN-generaties met zich meebrachten, maakte ze inderdaad intrigerend voor kunstenaars. Velen in het domein noemden het de 'griezelige vallei'.
Het was deze griezelige vallei en serendipiteit die A.I. kunst interessant tussen 2017 en 2020. In 2019 deed ik een studie, met kunsthistoricus Marian Mazzone, waar we verschillende kunstenaars interviewden die pionierden in het gebruik van A.I. in hun proces. We ontdekten dat “artiesten A.I. als een belangrijke stimulans voor hun eigen creatieve processen.” Met name vonden kunstenaars A.I. nuttig op twee manieren: creatieve inspiratie en creatief volume. Deze creatieve inspiratie was waar kunstenaars A.I. om ze vonken van nieuwe ideeën, nieuwe richtingen, nieuwe manieren te geven om hun kunst te creëren.
In tegenstelling tot het huidige klimaat van terugslag, A.I. Tussen 2017 en 2020 werd kunst verwelkomd in de kunstwereld.
In oktober 2018 veilde Christie's een A.I. portret gegenereerd door GAN, vergelijkbaar met de hierboven genoemde misvormde portretten. Sotheby's veilde in maart 2019 een stuk van kunstenaar Mario Klingemann. HG Contemporary in Manhattan had in februari 2019 een tentoonstelling met zijn eigen werk. Het Barbican Centre in Londen exposeerde verschillende A.I. kunstenaars in de zomer van 2019. A.I. kunst werd verwelkomd op onder andere Scope Miami 2018 en Scope New York in 2019. Het National Museum of China in Beijing heeft een A.I. kunsttentoonstelling in november 2019, die een miljoen bezoekers trok.
Gedurende die tijd besteedden de media aandacht aan A.I. kunst gunstig. De kunstmarkt verwelkomde A.I. kunstenaars. Er waren geen oproepen om het te verbieden. Dus wat gebeurde er?
Een fundamenteel verschil tussen vroege A.I. modellen en de op prompts gebaseerde modellen van vandaag, is dat eerdere modellen konden worden getraind op kleinere sets afbeeldingen. Dit maakte het voor artiesten mogelijk om hun eigen A.I. modellen gebaseerd op hun eigen visuele referenties. De op prompts gebaseerde modellen van vandaag zijn vooraf getraind op miljarden afbeeldingen die zonder toestemming van de artiest van internet zijn gehaald. Dit gaat gepaard met tal van auteursrecht kwesties. Zulke enorme systemen wissen de identiteit van de artiest. Het verschil tussen mijn werk en jouw werk hangt alleen af van de trefwoorden die we in de prompt hebben gebruikt om het systeem te sturen. Geen wonder dat het auteursrechtenbureau weigert om auteursrechtelijk beschermde kunst te maken die door dergelijke systemen is gegenereerd. Het vastleggen van de identiteit van de kunstenaar was de belangrijkste reden waarom fotografie aan het einde van de 19e eeuw auteursrechtelijk beschermd kon worden in rechtbanken.
De afgelopen jaren heeft A.I. is steeds beter geworden in het genereren van afbeeldingen van goede kwaliteit en fotorealistische afbeeldingen. Het wordt ook steeds beter in het imiteren van de gegevens waarop het is getraind. Er is een nieuwe manier van interactie geïntroduceerd, voornamelijk met behulp van tekst prompts om de generatie te besturen. Tegenwoordig is tekst prompts de dominante manier geworden om afbeeldingen te genereren met A.I. Deze vooruitgang in generatieve A.I. hebben A.I. erg goed in het volgen van onze instructies in een zorgvuldig samengestelde tekst prompt om elke gewenste afbeelding te genereren, of het nu een foto of een illustratie is, in elk genre. De verrassing is beperkt tot welke variaties van ons idee we zouden kunnen krijgen. Met vele iteraties kunnen we het verbluffende high-fidelity-beeld met hoge resolutie krijgen dat we willen.
Tekst Promotie hielp A.I. kom uit de griezelige vallei. Maar het doodde de verrassing. Dit komt doordat deze modellen zowel op tekst als op afbeeldingen samen worden getraind en leren om visuele concepten te correleren met taal semantiek. Hierdoor zijn de modellen beter in het creëren van figuren en het imiteren van stijlen die in woorden te omschrijven zijn.
Maar aan de andere kant maakt het gebruik van taal als onderdeel van training het model erg beperkt in het creëren van inspirerende visuele vervormingen. AI creëert nu zijn visuele uitvoer beperkt door onze taal, waarbij het zijn vrijheid verliest om pixels vrijelijk visueel te manipuleren zonder uitvluchten van menselijke semantiek.
In zekere zin is A.I. begint meer op ons te lijken - niet langer in staat om de wereld te zien met een oog dat ons aanvult of uitdaagt.
Natuurlijk, A.I. maakt nog steeds verrassende mislukkingen in de generatie. We krijgen nog steeds figuren met viervingerige handen en drie benen. Dit soort domme mislukkingen zijn echter niet per se interessant. Het is niet het soort mislukking dat de griezelige esthetiek van eerdere generatieve A.I. Creatieve inspiratie is niet het enige dat verloren gaat in deze nieuwe generatie A.I. modellen die vertrouwen op tekstprompts. Het belangrijkste idee om tekst te gebruiken om afbeeldingen te genereren, kan kunstenaars beperken. Kunstenaars zijn visuele denkers. Met woorden beschrijven wat ze willen, voegt een extra, onnatuurlijke laag van taalkundige abstractie toe.
AI wordt een hulpmiddel voor massale beeldgeneratie, niet de opwindende co-creatieve partner die kunstenaars opwindt met nieuwe ideeën. AI wordt heel goed in het volgen van de regels, maar de artistieke vonk erin is weg. Artiesten zullen dieper moeten graven, verder moeten gaan dan alleen vragen en AI gebruiken anders te vinden.
Ahmed Elgammal is een A.I. onderzoeker, professor en oprichter en directeur van het Art and Artificial Intelligence Laboratory bij Rutgers. Hij ontwikkelde AICAN, een autonome A.I. kunstenaar en de vroegste A.I. art generator,
Groet Pierre van Dijk
Pierre van Dijk bij KuBra-Art Kunst Outlet 2024 in Rosmalen Nederland v.a. 13 Juli '24
Mijn deelname aan dit event zal bestaan uit 5 landschap schilderijen en 1 Portret. In de afm; van 50x60cm) voor een prijs tussen de € 150,= en de € 325,= Dus klik hier voor het adres van KuBra-Art Galerie & Kijk hier voor meer info van KuBra Art Galerie. Gr. Pierre ,
Pierre van Dijk van 7 april tot 30 juni … Tentoonstelling "Florissant".
Micks Art Gallery:
Adres: Kapitein Grantstraat 24
7821 AR Emmen
https://www.micksartcollectief.nl/
Tentoonstelling "de Doorbraak" verzorgt door 13 Kunstenaars
v.af 6 maart t/m 5 mei 2024
in de KuBra - Art Galerie.
Achter de Driesprong 9, 5241 TK Rosmalen
Beynac-et-Cazenac FR. / 's-Hertogenbosch NL.
Openingstijden. Bij bezoek even aanbellen